onsdag 10. oktober 2012

La det regne!



La det regne!
Fikk et spørsmål om jeg kunne lage mønster på noen slags skistrømper uten fot til gummistøvler. For å fylle ut selve skaftet på støvelen, som var veldig vid og for at det ikke skulle bli lyd når vedkommende brukte støvlene. Har liksom ikke tenkt så mye på det, men jeg vet hva hun mener. Det blir en brette/kneppe/bukle- lyd når gummistøvelen brekker og bøyer seg når man går.…
Da er kanskje løsningen dette støvle- foret som også kan trekkes helt over kanten og se litt fin ut også. Kalte dem derfor for -La det regne! Er jo litt morsomt å pynte seg selv om det regner…Jeg er dessuten helt sikker på at jeg kommer til å lage flere utgaver av disse. Bare fordi det var en så morsom ide.
Selve «sokken» er ikke så veldig lang nede i støvelen på min oppskrift for jeg tenkte at det fort kan bli litt trangt med andre sokker i tillegg, rundt ankelen. Her kan det liksom ikke være lag på lag. Men mønsteret kan enkelt forlenges om man ønsker lengre skaft.

Min "sokk" er 25 cm lang + brettekant!

Jeg har brukt Nepal fra Drops og pinner 5,5. (Nepal har  strikkefasthet ; 17m på pinner nr. 5 =10cm)
Begynn med å legge opp 40m på pinner 5,5 og strikk 6 cm vrangbord . 2r, 2vr.
Neste omg. -2r, øk 1 m ved å strikke 2 m i neste maske 1vr. -Gjenta.
Strikk 6 cm vrangbord, 2r, 3vr.
Neste omgang 2r, strikk2 m i neste m, 2vr. Gjenta.
Strikk til hele arbeidet måler 25cm.
Snu arbeidet( vreng strømpa) og strikk motsatt vei 1 omgang vr..
Strikk 3 omganger 4 r, 2 vr . (pass på at det er rett over rett og vrang over vr.)
Flette! Løft 2m løs av på en hjelpepinne.(jeg bruker en helt vanlig strikkepinne til dette), strikk de to neste maskene r, strikk så de 2 maskene fra hjelpepinnen rett, 2 vr.                                                             (Om du velger å ha hjelpepinnen på forsiden eller baksiden av arb er fritt valg, men man må gjøre likt hele tiden.)
Strikk 5 omganger 4r, 2vr.
Gjenta flette- runden.
Strikk 3 omganger 4r, 2vr.
Strikk en omgang vr.
Fell løst av.

Jeg syns brettekanten ble litt knapp så jeg valgte å hekle en bord til slutt. Men man kan like gjerne forlenge fletteborden. Strikk da 5 rader mellom hver flette og avslutt med 3 omganger og en vrang omgang.

Vifte. ( Litt dårlig på å skrive hekleoppskrft, rop på hjelp om du ikke skjønner!)
Hekle 1fm i en maske på strikkekanten, hekle vifte= 3st+ 2lm+3st i 3.m fra fm.
Hekle 1fm i 3.m fra viften.
Hekle ny vifte 3st+2lm+3st i 3. m fra fm osv..
Klipp tråden og fest alle løse tråder!

Og om du har to ben, strikker og hekler du en til! Og er du klar for en regnværsdag med pynt på støvelen og litt ekstra varme rundt leggen. Og forhåpentligvis er det stille når du går!!!


LYKKE TIL!!

Ev spørsmål; jorunholmen@gmail.com


7 kommentarer:

  1. Ordentlige fine!!! Får strikke meg et par, så jeg har dem klar til jeg får skaffet meg gummistøvler og regntøy. Hilsen Grethe

    SvarSlett
  2. Noe så flott!!
    Dette er jo et must i gummistøvler..og også når en bare legger i støvlene,det blir litt klamt inntil gummien syns jeg..Takk for ideen!!

    SvarSlett
  3. Ikke dumt med varm pynt til støvlene, fint ble det jo også. :)

    SvarSlett
  4. Åååå så fine!!!
    Det vert nok behagelig med eit slikt trekk i støvelen og så dekorativt når ein brettar over kanten....supert.

    SvarSlett
  5. Morsom ide , takk for deling, mulig det kan bli et par av disse på mine støvler også:)

    SvarSlett
  6. Så flotte de ble, lekkert mønster. :-)
    Ha en fin-fin høstdag!
    Klem

    SvarSlett