torsdag 3. januar 2013

Lyslykt.


 
Det ble et par lyslykter til i julen.
Disse er laget av restegarn, tynn alpakka og kid mohair.
Her er det bare å hive seg over kurven med rester etter julegavestrikkingen!
Garnslanking er  ofte et nyttårsforsett for mange og da er det vel supert og slå to fluer i en smekk. Her blir det  gjenbruk også.
Ta vare på et tomt syltetøyglass, norgesglass, en gammel vase eller noe annet som skulle kastes og bruk det  på nytt!
 
Disse lyktene er laget helt enkelt ved å hekle en rad lm som nesten passer rundt glasset. ( For at glasset skal holde seg inne i trekket. Her er det ikke heklet bunn!)
Fest i ring.
1. omgang: Hekle 5 lm, 1fm i hver 3. maske omgangen rundt.
Fortsett ved å hekle 5 lm og fest i luftmaskebue på forrige omgang til du har en passende lang "strømpe".
Pass på å prøve underveis. "Strømpen" blir ganske tøylig.
Som avsluttning kan det hekles en runde staver i lm- buene. Eller avslutt med bare fastmaskebuer.
Klipp tråden og fest den. Knyt et bånd rundt for å holde trekket på plass. ( PÅ det ene glasset heklet jeg en snor av garnet, mens det andre glasset fikk et litt vårlig silkebånd knyttet rundt toppen.)
(Om glasset eller vasen er helt rett øverst, kan "strømpen" festes med litt lim for å holde seg på plass.)


7 kommentarer:

  1. Fine lyslykter du har heklet.
    De blir ekstra fine i litt hårete garn syns jeg.
    Godt nyttår til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig med deg, Karipia! Syns de blir fine i loddent garn. Har brukt alt fra ull, bomull og hyssing. Men blanding med mohair er min favoritt..

      Slett
  2. Takk for grei oppskrift! Har ikke prøvd meg på lyslykter, men nå er det fristende. Liker godt at mønsteret er litt "luftig". Fint å høre erfaringer med garn også. Jeg noterer i boka mi og ønsker en fin dag!

    Klem

    SvarSlett
  3. Så lurt og ikke hekle bunn i grunn. Så er det kanskje lettere å få riktig "størrelse"?
    Jeg har aldri heklet slike lykter før, men jeg har veldig lyst å prøve meg på en. Men jeg lurte litt på, hvordan får dere egentlig glasset OPPI det du har hekla? Det er jo ikke akkurat elstisk, vel?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Guro!
      Litt avhengig av type garn, men elastisk til en viss grad er disse "strømpene".
      Jeg hekler de aldri etter fasongen på glassene- dvs hekler de smalere øverst. Men jeg vet at noen gjør det. Da må man hekle ferdig med glasset inni mens man hekler.
      Vet ikke om du ble noe klokere av den klønete forklaringen.....
      Det enkleste er å prøve selv! Lykke til...

      Slett
  4. Veldig fine lyslykter :) Kjekt at du skrev oppskriften. Jeg har handlet inn hampgarn og skal lage noen. Nå har jeg samlet opp noen glasser og gleder meg til å gå i gang.

    Ha en fin kveld!
    Anette

    SvarSlett
  5. Veldig fine ting å lage av restegarn. Og så blir dei så koselige i bruk om kveldane med lys i :)
    Har laga ein del av desse i forskjellig mønster.

    Klem MarJE.

    SvarSlett