fredag 8. februar 2013

Strikket pute.


Strikket pute.
 

Her har jeg brukt en ull/bomull- blanding med strikkefasthet 23 masker på pinne 4,5= 10 cm.

Min pute målte 40 X 40 cm.

 

For å finne korrekt maskeantall for pute med annen størrelse: Mål puta du vil strikke trekk til.

Lag en prøvelapp og finn ut hvor mange masker du bruker for å få 10 cm.

Del antall masker på 10, for å finne ut hvor mange masker det går pr. cm og gang det tallet med antall cm puta er.

For min pute ser vi at strikkefastheten er 23 masker pr. 10 cm.      23 masker : 10= 2,3 stk.

2,3 masker X 40 cm= 92 masker.

 

På min pute har jeg valgt å strikke et mønster på forsiden som går over 5 masker. Jeg valgte å legge opp 92 masker og benytte 1 maske i hver side til kantmaske.

(Maskeantallet kan justeres litt opp eller ned for å tilpasse et ev. mønster.)

 

Jeg valgte å strikke frem og tilbake og la opp 92 masker.

Strikk 1 kantmaske rett. 5 r, 5vr. Fortsett ut omgangen. Avslutt med en kantmaske.

Strikk 1 kantmaske r over rett, vr over vr. Fortsett ut omgangen. Avslutt med 1 kantmaske.

Gjenta omgangen til du har strikket 5 omganger med r over r, vr. over vr.

 

Neste omgang strikkes 1 kantmaske rett. Strikk 5 vr over r, 5 r over vr.

Gjenta til du har strikket 5 omganger. 

 

Bytt igjen til å strikke rett over vrang, vrang over rett…

 

Gjenta til du har ønsket lengde på arbeidet.

 

Fortsett å strikke til arbeidet måler 40 cm.

Bak-stykket til puta glattstrikkes til den måler 40 cm.

(Arbeidet måler totalt 40 cm x 80 cm)

 

Fell av og fest tråder.

Sy i en glidelås eller hekle på noen hemper til knapphull og sy i knapper. Så har du en ny pute i sofakroken.

Lykke til!!

1 kommentar:

  1. Lekker pute! Det er så morsomt å strikke puter..

    God helg!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett